Mi az impulzus vásárlás és miért csináljuk?

Mi az impulzus vásárlás és miért csináljuk?

Az impulzusvásárlás az, amikor hirtelen fellángolás után, olyasmit vásárolsz, amit nem is terveztél. Tehát, ha nincs előre betervezve egy adott termék megvásárlása a költségvetésedben, akkor az már impulzusvásárlás.

2022. 10. 14.

Nem kell nagy dolognak lennie. Lehet olyan kicsi, mint egy cukorka, ami nem volt a bolti listádon, de megláttad a pénztárnál. De lehet sokkal-sokkal nagyobb is, például, ha bemész egy autókereskedésbe szétnézni és egy vadonatúj terepjáróval gurulsz ki. Mindkét véglet impulzusvásárlásnak számít.

További példák impulzusvásárlásra:

  • cukorka, rágó, energiaital a pénztárnál
  • ruházat vagy cipő vásárlása hirtelen
  • videójátékok vásárlása
  • gyertyák halmozása
  • extra tisztítószerek
  • könyvek vásárlása, stb.

Szinte mindannyian beleestünk már az impulzusvásárlás átmeneti izgalmába. Valójában egy felmérés szerint az átlagos impulzusköltés 51%-kal nőtt 2020 óta!

De miért csináljuk?

Gondolkoztál már azon, hogy az impulzusvásárlás mit vált ki belőled? Négy fő ok lehet, amiért az emberek késztetést éreznek a vásárlásra: érzelmi okokból, akciók láttán, a vásárlás szeretete végett, korábbi tapasztalatokon alapuló indok miatt.

Az érzelmek nagy szerepet játszanak abban, hogy mit és mennyit vásárolunk. Ha valami történik velünk, az gyakran a pénzzel, költésekkel kapcsolatos szokásainkon is megjelenik. Ha nehéz napod van, egy kis vásárlós program úgy hangzik számodra, mint egy gyógyír? Talán semmi extra. Lehet, hogy csak egy új baseballsapkát vagy egy új fülbevalót veszel. Azt mondod magadnak, hogy ez nem nagy ügy – csak szeretnél valamivel kedveskedni magadnak.

Azonban tiszta érzelmeken alapuló döntések meghozatala egy biztos módja annak, hogy az impulzusvásárlás ne kapjon helyet az életünkbe. De a marketingesek tudják ezt. A reklámok sokszor rájátszanak az emberi érzésekre, remélve, hogy vásárlásra ösztönözhetnek bennünket.

Az impulzusvásárlás jelen lehet az életünkbe a múltunk miatt is…

Ha az impulzusvásárlás és a túlköltekezés problémát jelent számodra, akkor lehet, hogy soha nem tanítottak meg, hogyan kell jól bánni a pénzzel. Ha átgondolod, hogyan bántak a pénzzel abban a háztartásban, amelyben felnőttél, segít megérteni a pénzzel kapcsolatos hiedelmeid alapját – más néven a pénzzel kapcsolatos gondolkodásmódodat.

Impulzusvásárlást végzünk akkor is, ha úgy gondoljuk, hogy kiváló akcióról van szó…

Ingyenes kiszállítás? Nagy villogó százalékok? Már jön is az inger, hogy valami jó üzletbe botlottunk és repülnek is a kosárba a termékek. De emberek, ez egy teljes marketing taktika. Egy felmérés szerint a vásárlók 64%-a készen áll arra, hogy egy akció miatt vásároljon. Nem mind arany, ami fénylik. Érdemes összevetni a termékek árait több oldalon is, hogy megtudjuk, tényleg olyan jó-e az ár, avagy csupán egy marketingfogás áldozatai lettünk.

Impulzusvásárlás, mint jutalom-faktor...

Amikor vásárolunk, a szervezet dopamint szabadít fel – ez igaz, az agy egyik boldogságforrása. A vásárlás szeretete önmagában nem rossz. Az a veszélyes, amikor ez az impulzusvásárlással is összeadódik, és a vásárlás szeretete vásárlási függőséggé válik. A tested elkezd támaszkodni erre a dopaminra, így továbbra is egyre több kiadásod lesz, hogy megkapd azt újabb “boldogságfröccsöt”.

Értesülj időben a legjobb akciókról, iratkozz fel hírlevelünkre itt: a black.friday.hu oldalon

VIA